با نوگل ها بحث و گفتگو كنيد و در مورد حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) و نسبت ایشان با همدیگر صحبت كنيد.و همچنین به نونهالان یادآوری كنيد که چرا ما شیعه هستیم و در مورد مقام و منزلت و شناساندن هرچه بیشتر حضرت فاطمه زهرا(س) مطالبی ارائه كنيد.
علت نام گذاری این واقعه تحت عنوان غدیر خم توضیحاتی به نوگلان عزیز بدهيد و ماکت کعبه برای عزیزان بعنوان کاردستی تهیه و یک برگه هم که نماد منطقه غدیرخم است توسط نونهالان رنگ آمیزی شود.
شرح عید غدیر:
امروز، روز عید غدیره. روزی که دو دست خدایی تو دست هم قرار گرفتند. دو دست سبز و مهربون. دستای دو نفر که بهترین مردای روی زمین بودند. پیامبر صلی الله علیه و آله دست علی علیه السلام روبالا برد و به همه گفت که بعد از من، علی علیه السلام رهبر همه مسلمون هاست. پیامبر اون روز با صدای بلند فریاد زد: «هر کس منو رهبر خودش می دونه، از این به بعد، علی هم رهبر اونه». پیامبرکه علی علیه السلام ر خیلی دوست داشت، برای دوستان علی علیه السلام هم دعا کرد و گفت: «ای خدای بزرگ! هر کسی علی رو دوست داره، تو هم با او دوست باش و هر کس با علی دشمنِ، تو هم با او دشمن باش». حالا دو تا رهبر، یعنی پیامبر و علی کنار هم ایستاده بودند. بچه ها! منظور پیامبر این بود که من با علی علیه السلام هستم و علی علیه السلام هم با منه. هر کس می خواد با من دوست باشه. باید با علی علیه السلام هم دوست باشه. پیامبر ما می خواست به مردم بگه ما رو تا حرفمون یکیه، فکرمون یک چیزه و رفتارمون یکیه وهر کاری که علی علیه السلام انجام می ده، من هم که پیامبر هستم، اون رو قبول دارم و می پسندم.
اهداف:
- آشنایی کودکان با واقعه غدیر
- آشنایی با ولایت امام علی(ع)
- توضیحاتی درباره افراد سید و احترام گذاشتن به آنها
- آشنایی با عید غدیر و اینکه ما در این روز به دیدن چه کسانی می رویم.
زبان آموزی بحث و گفتگو:
عید، غدیرخم، حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع)، امام اول، ولایت و امامت، سید، احترام، صله رحم، جشن، رفتن به خانه ی سیدها،عیدی، اهمیت.
زبان آموزی بحث و گفتگو:
عید، غدیرخم، حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع)، امام اول، ولایت و امامت، سید، احترام، صله رحم، جشن، رفتن به خانه ی سیدها،عیدی، اهمیت.
حدیث موضوعی:
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِيٌّ مَوْلاهُ.
منبع: بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۳۷، ص ۱۳۲
پیامبر گفت: «هر کسی من رو دوست داره و من رهبرش هستم، باید علی هم براش رهبر باشه.» یعنی علی همون کسیه که باید بعد از پیامبر، حرفهاشو گوش کنیم و دوستش داشته باشیم.
نتیجهگیری:
بچهها! پیامبر مهربون ما، دوست داشت که بعد از خودش، همهی ما دنبال راه خوب امام علی بریم. چون امام علی علیهالسلام آدم خیلی خوبی بود، باهوش، مهربون، شجاع و باایمان! اگه ما هم امام علی رو دوست داشته باشیم، خدا هم خیلی دوستمون داره!
حدیث موضوعی:
مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِيٌّ مَوْلاهُ. منبع: بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۳۷، ص ۱۳۲
پیامبر گفت: «هر کسی من رو دوست داره و من رهبرش هستم، باید علی هم براش رهبر باشه.» یعنی علی همون کسیه که باید بعد از پیامبر، حرفهاشو گوش کنیم و دوستش داشته باشیم.
نتیجهگیری:
بچهها! پیامبر مهربون ما، دوست داشت که بعد از خودش، همهی ما دنبال راه خوب امام علی بریم. چون امام علی علیهالسلام آدم خیلی خوبی بود، باهوش، مهربون، شجاع و باایمان! اگه ما هم امام علی رو دوست داشته باشیم، خدا هم خیلی دوستمون داره!
فعالیت پیشنهادی:
- نقاشی روز غدیر
- از بچهها بخواید که با مداد رنگی یا آبرنگ، تصویری از صحنهی غدیر بکشن؛ جایی که پیامبر دست امام علی رو بالا برده و مردم با شادی نگاه میکنن. میتونید عکس خورشید درخشان، درخت خرما و بچههایی که شادی میکنن هم اضافه کنن.
گفتوگو و پرسش و پاسخ:
- بچهها! تا حالا عید غدیر رو جشن گرفتین؟ چطور بوده؟
- به نظرتون چرا پیامبر علی رو رهبر انتخاب کرد؟
- اگر امام علی امروز کنار ما بود، چه کار خوبی میکرد؟
- دوست دارین شما هم دوست امام علی باشین؟ چه کارایی میتونیم بکنیم که امام علی ازمون خوشحال بشه؟
نمایش و بازی نقشآفرینی:
یک کودک نقش پیامبر، یک کودک نقش امام علی و بقیه نقش مردم رو بازی کنن. پیامبر با صدای بلند بگه: «مَن کُنتُ مَولاه، فَهذا علیٌّ مَولاه».
همه بچهها بگن: «آفرین! امام علی، رهبر ماست!» سپس همه با شادی دست بزنن و شعر عید بخونن.
بازی گروهی تعاملی:
بازی "دست دوستی"
بچهها دایره بشن. مربی میگه: «پیامبر، دست کی رو بالا برد؟»
بچهای باید دست بچه کناریشو بگیره و بگه: «دست علی، چون علی مهربونه».
همینطور بازی ادامه پیدا میکنه تا همه باهم یه زنجیره از دوستی با امام علی درست کنن.
نظر خود را بنویسید: